I Python er det også muligt at inddrage kommandoer, så der fx kan tegnes på skærmen.

Herunder lærer du, hvordan man inddrager/importerer en række kommandoer via et modul (et slags kodebibliotek), som gør det muligt at styre en “skildpadde” på skærmen. Skildpadden er som udgangspunkt dog blot en pil, men selve modulet, som importeres, hedder netop Turtle (skildpadde). Det kan bruges til mange ting inden for matematik. Man kan fx tegne geometriske figurer. Udover at få viden om figurerne og deres opbygning, så får man også arbejdet med ‘computationel tankegang’. Hvad skal fx tegnes først, og hvad skal så tegnes derefter?


Geometriske figurer

Hvilken figur tror, du nedenstående kode tegner? Kan du gætte det, inden du afvikler koden? Prøv at skrive følgende kode i compileren og afvikl den. Prøv at ændre på formen og fx lave et rektangel, et trapez eller andet.

from turtle import *
right(90)
forward(150) 
right(90)
forward(150) 
right(90)
forward(150)
right(90)
forward(150)

En trekant

Du kan skrive nedenstående kode for at få denne ligesidede trekant.

from turtle import *
right(120)
forward(150) 
right(120)
forward(150) 
right(120)
forward(150) 

Ekstraopgave

  • Kan du tegne en 3-4-5-kant? Altså en trekant med sidelængderne 3, 4 og 5.
  • Kan du tegne en ligebenet trekant?

Layout

Design: Skildpadde

Prøv at bruge kommandoen shape('turtle') , som vist i nedenstående eksempel. Hvad tror du, der sker?

from turtle import *
shape('turtle')
forward(150)

Farver

Du kan ændre på stregens farve ved at bruge funktionen color(). Skriv nedenstående eksempel ind i compileren og prøve at ændre på farverne. Det er de engelske navne for farver, såsom blue, red, yellow, brown osv.

from turtle import *
shape('turtle')
color('blue')
forward(150) 
right(90)
color('red')
forward(150) 

Kommandoer

Herunder kan du se en række af de kommandoer, som kan bruges, når der tegnes. Fx shape("turtle"), circle(60), speed(2) m.fl. Du kan se alle kommandoerne HER.

shape("") # square,arrow,circle,turtle,triangle,classic
color("") # blue, red, green, black, white osv.
forward()
right()
left()
back()
circle()
dot()
bgcolor("") # blue, red, green, black, white osv.
pensize()
fillcolor("") # blue, red, green, black, white osv.
pencolor("") # blue, red, green, black, white osv.
speed()
penup()
pendown()

Ekstraopgave

Prøv at se, hvad du kan få lavet med alle de kommandoer, som du netop har lært om her.

Lesson tags: Computationel tankegang, Geometri, Matematik, Python, Skildpaddeprogrammering, Teknologiforståelse
Back to: Lær Python > Matematik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

five + sixteen =